.."This means nothing to me"..

31.01.24
”Skår” er Bret Easton Ellis’ første roman i 13 år, og nok noget af det bedste jeg har læst i 2023.

Bret Easton Ellis vil altid være ham, der skrev den kontroversielle ”American Psycho”, og hans nyeste roman er på samme måde meget direkte i beskrivelserne af både sex og vold. Dog slet ikke i samme mængder.

Vi er i Los Angeles, året er 1981, og den autobiografiske roman, følger jeg-fortælleren, 17-årige Bret Ellis og hans venner, under deres sidste år på den eksklusive Buckley high school, og deres tilsyneladende sorgløse tilværelse med en overflod af dyre biler, fester, musik, sex og stoffer. For Bret forstyrres tilværelsen dog, da en ny elev starter på skolen, den charmerende og smukke, men også hemmelighedsfulde Robert Mallory. At der samtidigt er en seriemorder på spil i L.A., bekymrer ingen sig om, med undtagelse af Bret, også selv om morderen slår til i deres egen kreds.

Romanen, der både er en coming-of-age, en coming-out… eller måske snarere not, og spændingsroman, sniger sig helt ind under huden på i hvert fald denne læser, og bogen er stærkt anbefalelsesværdig. Som i andre af Bret Easton Ellis’ romaner er bogen så smækfyldt med musikreferencer, at jeg ikke kunne lade være med at lave, hvad der blev til et over fem timer langt ”soundtrack”, som har lagt en ekstra dimension til læseoplevelsen.

Jeg har hovedsageligt læst bogen i dens udmærkede danske oversættelse, men jeg kan absolut også anbefale den engelsksprogede lydbogsversion på eReolen Global (Libby).

/Brian