Stilbillede fra dokumentaren "Jeg så det land"

Dokumentarfilmkluben: Jeg så det land

03.09.20
I årene 1833-34 foretog H.C. Andersen sin første store udenlandsrejse. En rejse der fik afgørende betydning for hans forfatterskab, og som førte til hans gennembrud som digter.

Forfatteren og kunsthistorikeren, Hans Edvard Nørregård-Nielsen fulgte i 2003 i H.C. Andersens spor fra Schweiz, ned gennem alperne og til Italien. Undervejs fortolkes den betydning rejsens oplevelser havde på Andersen som forfatter - og som menneske - motiveret af stemningsbilleder fra nogle af stederne i dag, Andersens egne tegninger fra dengang og uddrag fra hans dagbogsnotater.

Dokumentaren er et indblik i en indre rejse såvel som i tidens kunst, arkitektur og kultur som den følsomme digterspire oplevede det.

På grund af Covid-19 er det nødvendigt at bestille (gratis) billet. Der er plads til 20 deltagere.