Papa Bues Viking Jazzband

Jazzlytteklub: Dansk Jazz efter 1945

25.09.18
Da tyskerne forlod Danmark i 1945, ville det jo være nærliggende at tro, at jazzen ville blomstre og blive endnu friere og frodigere, end den havde været under besættelsen. Men det var ikke tilfældet. Samfundet skulle genopbygges, og det betød, at forlystelseslivet kom nederst på prioriteringslisten.

I løbet af få år begyndte jazzen heldigvis at røre på sig igen, og nu var det tydeligt, at interessen - både blandt musikere og publikum - havde spaltet sig: Nogle lænede sig mod de nyere strømninger som bebop, cool og vestkyst, mens andre vendte sig bagud mod jazzen fra New Orleans, som de anså for at være den eneste ægte.

Denne aften skal vi lytte til musik fra Ib Glindemann, Papa Bue, Erik Moseholm, NHØP, Hugo Rasmussen, Bent Jædig Jørgen Ryg og mange flere. Vi skal kort sagt forsøge at tegne en slags kort over, hvordan den danske jazz udviklede sig i årene efter 1945.

Jazzlytteklubben mødes de sidste tirsdag i måneden på Taastrup Bibliotek. Du behøver ikke være musikekspert - bare mød op.