Papa Bue

Taastrup Hovedgade 86

Jazzlytteklub: Fra New Orleans til Nyhavn

27.02.24
Den musik, man som regel kaldte "traditionel jazz" fejede som en steppebrand hen over Vesteuropa igennem 1950'erne.

Men selv om der var mange jazzklubber i hovedstadsområdet, var Nyhavn (den muntre side, vel at mærke) et af de frugtbareste steder.

Her kunne man høre en række af de danske orkestre, der senere blev store navne: Papa Bue, Papa Benny, Ricardo Jazzmen og flere til.

Men de havde selvfølgelig deres inspiration et sted fra. Det sted var en livlig havneby i Louisiana: New Orleans.

Vi skal høre en række indspilninger med de gamle (jaja, en del af dem var dog kun 40-50 år) og sammenligne dem med de unge danske musikeres indspilninger af samme melodi, og vi kommer blandt andet til at høre danske indspilninger, der aldrig har været publiceret.