Hedehusene Bibliotek
2640 Hedehusene

Forfattermøde: Rakel Haslund-Gjerrild – Adam i Paradis

05.09.22
Rakel Haslund-Gjerrild fortæller om hendes seneste roman ”Adam i Paradis”, der skildrer maleren Kristian Zahrtmanns liv i en historisk brydningstid og aktualiserer nedarvede traumer om køn og homoseksualitet.

Det er en roman om intriger og krukkeri i århundredeskiftets kulturelite, om store kunstneriske triumfer – og om kærlighed på trods.

Undervejs i foredraget vil Rakel vise malerier af Zahrtmann og komme ind på sin omfattende research i forbindelse med bogens tilblivelse - og overvejelser om hvordan man omformer historiske materiale til en historisk roman.

Rakel Haslund Gjerrild har tidligere udgivet to anmelderroste romaner:  Øer og den postapokalyptiske roman Alle himlens fugle.

'Adam i Paradis' er hendes tredje roman.

Forfatteren har modtaget flere litteraturpriser: Michael Strunge-prisen, 2020. Weekendavisens Litteraturpris, 2021 og hun er nomineret til Nordisk Råds litteraturpris 2022.