Historie Festival

Live i stuen: Da en natpotte tog livet af en skole

22.11.23
Skolens historie er ikke så lige til, som man skulle tro. Selv i de mindste samfund skulle børnene gå i skolen – men hvordan?

På Albuen i Nakskov fjord lå der en lille skole til 12 børn, den blev bygget i 1940 og var kun i funktion under 2. Verdenskrig. Til gengæld havde den lang og spændende forhistorie, som handler om skolegang for fattige og rige børn på et sted, hvor vejr og vind sætter dagsordenen.

Indtil en natpotte tog livet af den – det er virkelig historien vendt på hovedet.

Oplægsholder Ning de Coninck-Smith er professor i skolehistorie, Danmarks Institut for Pædagogik og Undervisning, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, og har været redaktør på værket "Dansk skolehistorie".

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. Find hele programmet for festivalen her

Arrangementet kan ses direkte i din egen stue via dette link: