Taastrup Bibliotek

UDSOLGT // Erik Ingemann: Krigens sidste dage

18.03.24
Forfatteren Erik Ingemann Sørensen vil med udgangspunkt i sin bog ”Krigens sidste dage” blandt andet fortælle om, hvordan han arbejder videre med besættelsens sidste dage.

Det er emnet for den nye bog, han skriver på.  En fortælling, der på mange måder tegner et helt andet billede af, hvad der skete i de bevægede majdage i 1945.

Det bliver blandet andet historien om drabet på en formodet frihedskæmper i Torslunde, der ved en fejl kom til at ligge i Mindelunden – om Royal Air Forces dødelige angreb på de hvide busser, der bragte Kz-fanger til Danmark – om gåden med Montgomerys forsvinden bag de russiske linjer og drabet på 39 tyske flygtninge den 4. maj 1945.

Montgomerys triumftog gennem København i kongens bil.

Billedet er velkendt. Hyldesten til feltmarskal Montgomery som Danmarks befrier. Men der er noget mærkeligt ved billedet. Det er taget den 12. maj 1945. Men Montgomerys ørkenrotter var kommet allerede den 7. maj – så hvor var han i de dage?

Den 4. maj forhandlede han med tyskerne på Lüneborg Hede. På samme tidspunkt kom en gruppe jagerfly brølende ind over Helgenæs på Mols. Da de 20 minutter senere vendte om, lå 300 tyske lig i vandet. Ved Skjern angreb engelske jagerfly et 400 meter langt godstog – da de fløj bort lå der godt 40 dræbte tilbage. Flere lemlæstede til ukendelighed. Det var tyske flygtninge.

Erik Ingemann vender befrielsen på hovedet. Herved bliver den langt mere voldsom end ellers beskrevet. Den bliver til Danmarks blodige befrielse.

Og hvorfor var Montgomery langt inde bag Den Røde Hærs aftalte zone?

Dette og spændende andet fortæller Erik Ingemann om på Taastrup bibliotek mandag den 18. marts klokken 17 til 18. Vi serverer kaffe inden foredraget.

Bemærk: Elevatoren er utilgængelig. Der er indgang fra dør B fra kl. 16.30.