Tarmens bakterier

Tarmens bakterier og deres betydning for sundheden

24.04.18
Tarmen er hjemsted for et mylder af bakterier og andre mikroorganismer, som er vigtigere for kroppen end tidligere antaget. Hvorfor de er vigtige, og hvad vi ved om dem? Det kan du høre om, når dyrlæge og Ph.d Katja Maria Bendtsen i anledning af Forskningens Døgn kommer på besøg og holder foredrag.

Livmoderen bliver betragtet som et nogenlunde bakterie-frit miljø, og det lille barn møder derfor for første gang bakterier, når det fødes. Her, helt tidligt, bliver bakteriefloraen i tarmen (og på andre overflader) etableret.

Det er en vigtig begyndelse på uddannelsen af menneskets immunsystem og et vigtigt element i menneskets fremtidige ernæring – det er nemlig bakterierne i tarmen, som hovedsageligt er ansvarlige for etableringen af et sundt immunsystem, og det er også disse mikroorganismer, der hjælper os med at nedbryde og optage vores mad.

Den bakterieflora, som vi bærer rundt på, og som altså etableres, når vi er små, kan i høj grad påvirke vores helbred – både det fysiske og det psykiske. Det sker igennem den måde, bakterierne arbejder sammen med vores immunsystem på. Der er forskellige typer bakterier – blandt andet dem, som altid vil forsøge at give sygdom (patogener) og dem, som vi har brug for i vores tarm (kommensaler eller symbionter) som eksempelvis mælkesyrebakterier.

I dette foredrag kan du høre om, hvorfor immunsystemet er så afhængigt at tarmfloraen, og hvilke sygdomme, man ved, hænger sammen med tarmen. Du kan også høre lidt om 'hygiejne-hypotesen', som er en teori om, hvorfor så mange har allergi og astma i den vestlige verden.

Taastrup Bibliotek byder på en kop gratis kaffe fra kl 9.45.