Hedehusene Bibliotek
2640 Hedehusene

CPH:DOX - landsdækkende forpremiere på 'Før stormen'

21.02.24
Kom med til en helt særlig forpremiere på den anmelderroste dokumentarfilm 'Før stormen’, når vi fejrer offentliggørelsen af det fulde program for CPH:DOX 2024.

De 27 beboere på Vadehavsøen Mandø oplever konsekvenserne af klimaforandringerne i form af tiltagende storme og risikoen for vandstigninger og omfattende oversvømmelse. Ikke desto mindre klamrer de sig stædigt til deres identitet som øboere, som de har gjort i generationer.

FØR STORMEN giver et stærkt indtryk af livet på én af Danmarks 27 småøer og de trusler som i øjeblikket er med til at sætte spørgsmålstegn ved øernes fortsatte eksistens. Filmen skildrer situationen som den opleves (og leves) af Mandøs sidste faste beboere, der stædigt forsøger at negligere truslen fra havet og en fatal affolkning af øen. På den måde udgør filmen et tidshistorisk dokument, ikke blot af Mandø, men af den uddøende danske småøsamfund.

FØR STORMEN rammer vores nysgerrighed med en lun og underspillet humor, - persongalleriet bekræfter os i vores egne særheder og giver os et indblik i et ‘eksotisk’ hjørne af vores eget land. Filmen placerer sig nærmest mirakuløst som en nutidig fortælling a la Søren Ryge om helt almindelige - og dog usædvanlige - danskeres liv, som det leves, netop nu, et helt andet sted i Danmark. Filmen var nomineret i hovedkonkurrence på verdens største dokumentarfilmfestival, IDF i Amsterdam i november 2023.

Du har nu chancen for at deltage i forpremieren på Hedehusene Bibliotek - et af få biblioteker i landet, der viser filmen.

------------------------------------
Aftenens program:

19:00 - Hej og velkommen

19:05 - Afspilning af film

20:35 - Panel og mulighed for live-spørgsmål til panelet.

21:05 - Tak for i aften!