Læs højt - og bliv ved med det

Det er vigtigt at læse højt for børn, og derfor har børnebibliotekarerne fem konkrete råd til voksne, der ønsker at læse højt

Kvinde læser for børn

1.
Bare gør det!
Læs en bog sammen med dine børn. Det allervigtigste er at læse og gøre det til en fælles ting, I deler som en familie. Uanset om I bedst kan lide bøger med mange ord eller flest billeder, så er det centrale, at I er sammen om en delt læseoplevelse.

2.
Følg barnet
Interesserer dit barn sig for noget, så læs om det. Tag barnet med på biblioteket, når I skal vælge bøger, så I har valgt bøgerne sammen. Læsning starter med en bog, man har lyst til at dykke ind i sammen.

3.
Tal om bogen
Når I har læst, så tal med hinanden om det, I har læst. Måske er der noget, der har gjort særligt indtryk, måske er der en god leg, der kan opstå. Samtalen holder bogen i live.

4.
Når det passer
Der er ingen regler om at højtlæsning kun er til puttetid: Læs når det passer i jeres liv. Vælg det tidspunkt, der giver jeres familie den allerbedste fælles læseoplevelse. Måske kan I endda benytte sommeren til at eksperimentere med at læse om morgenen, hvis der er god tid.

5.
Bliv ved
Børnebibliotekarerne har valgt 10 rigtig gode bøger til højtlæsning - og vi har sikret os, at der er bøger, der kan læses for børn i alle aldre. Så bliv ved med at læse højt så længe ungerne gider! Og hvis de ikke gider, så læs alligevel højt - måske kommer de og sætter sig, selvom de umiddelbart ikke gad.

Vi glæder os meget til at inspirere alle til at læse højt, så kom forbi biblioteket og lån en af de 10 bøger, vi har udvalgt særligt - eller en af de tusindvis af andre forrygende børnebøger, vi har på hylderne.

God højtlæsningslyst!