Forbudte bøger

“A truly great library contains something in it to offend everyone” - Jo Goodwin, bibliotekar på Brooklyn Public Library

Af Lise Rønholt Hansen

Skrivemaskine og censurerede bøger
Udstilling med forbudte bøger

Hvert år afholder amerikanske biblioteker ”Banned Books Week”. Det er en uge dedikeret til de bøger, der af alle (u)mulige grunde har fået en tur i censureringsmaskinen, er blevet fjernet fra lokale skoler og biblioteker, brændt eller på anden vis tilbageholdt fra offentligheden.

Køn, seksualitet, sprogbrug, politik og religion – er meget farlige emner.

En lov fra august 2024 i den amerikanske delstat Utah tvinger skoler og biblioteker til at fjerne værker af syv forfattere (bemærk at seks af forfatterne er kvinder). Organisationen PEN America kalder det en "mørk dag for ytringsfriheden" og en trussel mod demokratiet. Margaret Atwood er blandt de forfattere, hvis bøger er blevet forbudt. Hun har gennem sin karriere blandt andet skrevet bøger, der ofte udforsker køn, magt, og kvinders roller i samfundet. Margaret Atwood er nok mest kendt for romanen "The Handmaid's Tale".

I Florida er næsten 6.000 titler gennem årene blevet forbudt i skolerne. Det er forældre og skolebestyrelser, der beslutter, at bøgerne er for voldsomme og skadelige for børnene. Det er gerne bøger med LGBTQ+ personer eller bøger der afsøger og problematiserer racisme i samfundet.

Det at skrive en bog, der provokerer mennesker kan få vidtrækkende konsekvenser for forfatteren. Et af de mest kendte eksempler er Salman Rushdies "De sataniske vers". Bogen mødte så megen modstand, at Irans Khomeini idømte Rushdie en fatwa, som ledte til flere forsøg på at slå forfatteren ihjel.

Vi opfordrer til, at du udforsker de forbudte bøger. Og låner en ekstra med hjem. Det er en vigtig måde at modarbejde censur på, og vi vil så gerne have, at en bred vifte af perspektiver og kilder til viden fortsat kan blive læst – og helst over hele verden.