Databaser for skoleelever

Baser der er gode til opgaveskrivning - henvender sig især til elever i folkeskolen og gymnasiet.

Bibliotek.dk
I Bibliotek.dk findes en selvstændig delbase med henvisninger til artikler.
Der henvises til avis-, tidsskrifts - og netartikler - herunder anmeldelser og debatindlæg - fra ca. 750 danske  tidsskrifter og 8 landsdækkende aviser. Artiklerne ligger ikke fuldtekst, men mange artikler har link til Infomedia, hvor du kan læse eller printe dem.
Tidsskriftsartiklerne kan du bestille via Digital artikelservice. Dækker alle emneområder.
Adgang til artikler og anmeldelser i Infomedia via bibliotek.dk

Britannica image quest
Britannica Image Quest Indeholder ca. 3 millioner copyright godkendte billeder i høj opløsning fra mange samlinger som fx. National Geographic, Getty Images og National History Museum. Samlingerne dækker en bred vifte af emner fra historiske begivenheder til kunst og de eksakte videnskaber. Du kan søge fritekst eller i de enkelte samlinger. Desuden findes en lang række emnegrupper som History, Environment & Ecology, Objects and Plant Kingdom.
Billederne må anvendes til undervisnings brug, opgaver, projektarbejde og præsentationer.. De kan downloades, printes eller sendes via email.

Digital artikelservice
Find artikler fra danske tidsskrifter i bibliotek.dk og få artikler leveret direkte i din mailboks via Digital artikelservice. Opret dig som bruger på bibliotek.dk og angiv dit Høje-Taastrup Kommunes Biblioteker som dit lokale bibliotek i profilen. Så kan du bestille alle de artikler, der er mærket: "BESTIL KOPI" og få dem tilsendt indenfor 24 timer. Hvis artiklen allerede ligger i digital form, har du den i løbet af få minutter. Se også temaerne, hvor der er samlet artikler om aktuelle emner.

Den Store Danske
Indeholder samtlige artikler fra Den Store Danske Encyklopædi suppleret med en række andre værker. Alle kan redigere og opdatere artikler. Der er hentet inspiration fra Wikipedia, men hos Den Store Danske er der et redaktionelt filter - alle opslag bliver tjekket, inden de kommer på hjemmesiden.

Danske dyr (Ved brug på bibliotekets pc'ere kræves password)
Beskrivelser af mere end 600 danske dyr i form af tekster, billeder, kort, lyd- og videosekvenser.
Link til brug fra bibliotekets pc'ere

Faktalink
Faktalink indeholder introduktioner og artikler om aktuelle emner, og dækker ca. 100 emneområder. Udover selve artiklerne er der henvisninger til trykte materialer og links på internettet. Velegnet til brug ved opgave– og projektskrivning.

Forfatterweb
Introduktion til ca. 200 kendte danske og udenlandske børne- og voksenforfattere, såvel nulevende som afdøde. Gennemgang af den enkelte forfatters værker, samt oversigt over forfatterens udgivelser og materialer med oplysninger om vedkommende.

Gyldendals onlineordbøger
Onlineadgang til de kendte røde ordbøger fra Gyldendal: Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, dansk, svensk og norsk.

Historiens verden
Ambitiøs historieportal målrettet historieundervisningen i folkeskolerne, gymnasierne, HF, seminarierne samt anden form for højere undervisning.
Målet er, at give læseren en historisk indsigt og forståelse samtidig med at man også kan tilegne sig et kronologisk overblik. Indeholder kilder og dækker hele verdenshistorien. Vær opmærksom på temasiderne: Den moderne verden og Romernes verden som du finder under menupunktet: Historisk tema

Mango Languages
Site med kurser til mere end 70 forskellige sprog. Udgangspunktet er engelsk og sprogkurserne er bygget op om samtaler, der bliver suppleret af tests og quizzer. Du kan bruge Mango Languages med det samme ved at klikke "Guest Access", men hvis du opretter dig med brugernavn, adgangskode og password første gang, du bruger Mango Languages, bliver din aktivitet gemt til senere. Du kan downloade app's til Android og Apple f.eks. iPad 6 iPhone.

Matematikfessor.dk (Ved brug på bibliotekets pc'ere kræves password)
Eleverne kan få forklaret alle matematiske problemstilling og regnearter ved hjælp af nemme filmklip, hvor Matematikfessor.dk viser og forklarer hvordan opgaverne skal løses. Derudover er der mulighed for at træne regnearterne online via mere end 500.000 opgaver, og mulighed for at spille matematiklæringsspil.
Målgruppe: 0. klasse til 3. gymnasieklasse.

Skriv Opgave.dk
De danske folkebibliotekers guide til dig, der skal skrive opgave. Guiden giver en god og omfattende hjælp til opgaveskrivning og informationssøgning. Her findes vejledning til emnevalg, problemformulering, søgning efter information på biblioteket og internettet, om projektopgaven m.m.

Statistikbanken
Her kan du finde tal fra Danmarks Statistik, som beskriver alle aspekter af det danske samfund. Du kan udtrække præcis den statistik, du har brug for. Hvis du registrerer dig som bruger (det er gratis), får du mulighed for at udtrække mere detaljerede statistikker og for at gemme profiler, så du kan udtrække den samme statistik, når det passer dig.

Verdens dyr (Ved brug på bibliotekets pc'ere kræves password)
Beskrivelser af mere end 140 dyr fra hele verden i form af tekster, billeder, kort, lyd- og videosekvenser.
Link til Verdens dyr fra bibliotekets pc'ere