Selsmosen v. Taastrup Station
Øvrige arrangementer

Årets Lysshow 2022 - The Ice Is Melting At The Pøules

17.09.22
Årets lysshow under Vestegnens Kulturuge i uge 37 går fra bygningsfacade til vand på Selsmosen lige ved Taastrup Station hver aften fra torsdag d. 15. sept. til og med lørdag d. 17. sept. kl. 20.30-21.00. Som de tidligere år er det selvfølgelig helt GRATIS. Før og efter showet vil der være musik samt salg af pølser fra grillen og kolde drikke.

De seneste år til Vestegnens Kulturuge har Høje-Taastrup Bibliotekerne, Kulturhusene og Taastrup Teater & Musikhus inviteret til lys- og lydshow på Taastrup Biblioteks facade. Men nu får lysshowet ny producent og helt nye omgivelser!

’Båll & Brand’ står bag årets lys- og lydshow ”The Ice is Melting at the Pøules” i Selsmosen.

Med 20 lasere, lyskanoner, projekteringer, poesi, musikere, sangere og en elektronisk komposition af den litauske komponist og kunstprofessor Jonas Jurkunas og hans elektroniske univers Robotic Folk vil ’Båll & Brand’ sætte fokus på de store temperaturstigninger og klimaforandringer.

Projektet i Høje Taastrup er en del af et større globalt kunstprojekt baseret på videnskabelig klimadata og vil bestå af to dele: en flydende lysskulptur og en række fordybende oplevelser i lyd og lys – alt sammen på og ved Selsmosen.

Skulpturen ligger på vandet i Selsmosen i ugerne op til Vestegnens Kulturuge og under kulturugen. Skulpturen refererer til et isbjerg, der opbygges i ligesidede trekanter, hvor enkelte af dem vil være i røde nuancer og afspejler de sidste årtiers evidente globale temperaturstigninger.

Tidligere dele af projektet har man kunne opleve under Copenhagen Light Festival, Amsterdam Light Festival, i Island, Vilnius, Italien, og storskalaperformances har været afviklet i de gamle B&W haller på Refshaleøen i København og på Marienlyst Slot i Helsingør.

Vi glæder os til at se jer til tre magiske aftener under årets Vestegnens Kulturuge i Høje-Taastrup.

Om ’Båll & Brand’
Båll & Brand er et audiovisuelt kunstnerkollektiv. Siden 2003 er der skabt fordybende oplevelser, storskala lysinstallationer og atmosfærisk scenografi. Det blev grundlagt af lyskunstner Martin Ersted og kreativ kunstner David Ruben Karpantschof. Udover The Ice is Melting at the Pøules har Båll & Brand stået bag flere markante kunstværker i ind- og udland.

Kollektivet er fokuseret på både intentionel og stedsspecifik kunst. Videnskab, teknologi, teknik og matematik er ofte et element i deres arbejde, præsenteret i udendørs landskaber eller på historiske bygninger, der inkorporerer stedsspecifik arkitektur og omgivelser i deres arbejde. Dette omfatter bygninger som Christiansborg, Roskilde Domkirke og Bjølfur-bjerget (1.048 m) i Island.