Taastrup Bibliotek

Jazzlytteklub: Louis Armstrong - Århundredets Jazzmand, afsnit 1

25.10.22
Der vil næppe lyde seriøse indvendinger, når jeg placerer Louis Armstrong som "Århundredets Jazzmand".

Udover sine musikalske kvaliteter er hans historie også den arketypiske amerikanske succeshistorie.

Børnehjemsdrengen, som knap kendte sin far, men som greb chancerne, når de bød sig, kørte som kulsælger i New Orleans' bordelkvarter og endte med at spille for kongelige og såmænd også for paven.

Stilskaberen, som ganske enkelt voksede ud af New Orleans-musikkens snævre rammer og i takt hermed ikke bare blev sin tids førende jazztrompetist og -sanger, men også - ikke mindre væsentligt - entertainer.

Første del af historien om Louis Armstrong vil gå op til ca. 1945 og handle om hans tid med King Oliver, hans egne smågrupper og hans år foran det store orkester.

Masser af spændende musik, både velkendte og næsten ukendte stykker.