Taastrup Bibliotek

Jazzlytteklub: Louis Armstrong ( 2. del)

28.02.23
Louis Armstrongs karriere varede et halvt århundrede, så det er jo herligt, at vi kan skille den næsten på midten, nemlig i 1947, da han "nedlægger" det store orkester, som han har arbejdet med siden 1929, og danner sine "All Stars".

Især i de tidlige år levede de virkelig op til deres navn.

Jack Teagarden, Sidney Catlett, Barney Bigard, Edmond Hall, Cozy Cole, Earl Hines og andre på det niveau.

Men selv om Louis Armstrong i mange år havde mere end 250 rejsedage om året, blev der også tid til andre ting: Indspilninger med Ella Fitzgerald, Duke Ellington, Bing Crosby m.fl. og medvirken i film i stribevis (dog aldrig med en egentlig hovedrolle, desværre).

For ikke at tale om den sang, der i 1964 fortrængte The Beatles fra førstepladsen på den amerikanske hitliste. Og reklameplader for både øl og barbermaskiner...... desuden en omfattende korrespondance (han havde altid en lille skrivemaskine med, når han var på turné).

Der kræves ikke billet, du skal bare møde op.