Stan Getz

Jazzlytteklub: Jazzens store tenorsaxofonister (II)

26.02.19
Denne aften er den sidste ud af to, der dykker ned i nogle af jazzens bedste tenorsaxofonister. Vi slutter af med at se nærmere på Lester Young og Stan Getz.

Lester Young var den første til at skabe en stil, der udgjorde en voldsom kontrast til jazzlegenden, Coleman Hawkins’, som vi dyrkede sidste gang. Young rendyrkede, ikke mindst under sit medlemskab af Count Basies orkester og sit samarbejde med Billie Holiday, en lys, slank og næsten vibratoløs spillemåde, som i sin rytmiske afspændthed også kom til at påvirke en lang række (overvejende hvide) saxofonister, af hvilke Stan Getz selv blev en stærk indflydelse på mange.

Getz' gennembrud kom allerede, da han var 20 år, og få år senere kunne man så småt mærke, hvordan energien og den næsten smertegennemtrukne lyrik kunne mødes i et helt personligt udtryk, der med årene kun forstærkedes i sin blanding af lyrik og drama. Også Getz tilbragte en længere periode i Danmark og indspillede flere af sine mest vellykkede plader hér.

Jazzlytteklubben mødes sidste tirsdag i måneden på Taastrup Bibliotek. Du behøver ikke være musikekspert eller tilmelde dig - bare mød op.