Erling Kroner

Jazzlytteklub: Erling Kroner (1943-2011) - dansk basunist og orkesterleder

30.04.19
I Politikens Jazz Leksikon fra 2003 står der: ”Kroner er med sit robust melodiøse spil og sine vidt forgrenede og uophørlige musikalske initiativer blandt de væsentligste jazzmusikere i Danmark de sidste 25 år”. Glæd dig til en aften mere med Jazzlytteklubben, der denne gang tager et lyt på den danske basunist, Erling Kroner.

Erling Kroner startede i 1960’erne med dixieland-jazz og blev herefter grebet af avantgarde-jazz. Kroner var med i DR Big Band fra 1973-86. Hans fascination af den amerikanske bassist, komponist og orkesterleder, Charles Mingus kom tidligt til udtryk i hans egne ensembler, og fra omkring 1980 inddrog han – med stor indsigt og originalitet - en anden væsentlig inspiration, nemlig den argentinske tango.

Kom og hør hans historie.

Jazzlytteklubben mødes sidste tirsdag i måneden på Taastrup Bibliotek. Du behøver ikke være musikekspert eller tilmelde dig - bare mød op.