For alle

Taleværksted m. retoriker, Louise Fischer Nielsen

10.01.23
Hvordan bliver man god til at læse op? Det spørgsmål besvarer retoriker Louise Fischer-Nielsen i sit oplæg om den gode oplæsning. I oplægget vil der være praktiske værktøjer til at forbedre sin egen oplæsning, hvad enten man læser op i forbindelse med Ældre Sagens Læsevenner, læser sine egne tekster op eller læser godnathistorier for børnene.

Louise kommer i oplægget ind på do’s and dont’s, når man skal læse op for andre – for det kan være svært at få folk til at spidse ører og blive ved med at lytte, når man formidler fra øjet til øret.

Hun vil pege på de knapper, man som oplæser kan skrue på, og giver gode eksempler på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Hun vil også komme ind på, hvordan man bedst kan forberede sig på en oplæsning, der gerne skal ramme og røre.

Louise Fischer-Nielsen er retoriker og selvstændig i Taleværkstedet, hvor hun bl.a. underviser i oplæsning og speak for forfattere, præster, lærere, bibliotekarer og journalister. Hun har udgivet bogen Fra øje til øre. Redskaber og virkemidler i oplæsning sammen med Hanne Smith Pedersen, der er en praktisk lærebog om oplæsning.