Hjemme hos dig selv
Foredrag & debat

Onlinedebat: Carsten Müller - Tjernobyl vs. Corona-situationen

03.04.20

Litteratursiden arrangerer en onlinedebat med Carsten Müller Nielsen om hans seneste roman, der, med flere paralleller til Corona-stuationen, er uhyggelig aktuel.

Deltag her https://litteratursiden.dk/index.php/boeger/de-dode-fylder-dagene-med-en-smag-af-monter-roman

"De døde fylder dagene med en smag af mønter" er til debat i bibliotekernes mange Romanklubber i april i forbindelse med nomineringen til DR Romanprisen. Da bibliotekernes læseklubber ikke kan mødes i denne tid, tilbyder vi læseklubdeltagerne og alle andre at deltage i en onlinedebat om bogen på Litteratursiden.

Bogen taler ind i vores aktuelle situation
Romanen skildrer katastrofetilstanden efter udslippet fra Tjernobyl og rummer flere paralleller til den situation, vi befinder os i lige nu. Efter udslippet vaskede man vejene med vand og sæbe. Soldatens mormor vælger også, ligesom os, at holde sig væk fra byen og isolere sig. Tjernobyl eksploderede netop i foråret - den 26. april 1986.

Efter udslippet arbejdede folk med at kapsle reaktoren inde med fare for eget liv og sundhed, fordi der ikke var beskyttelse nok - som sundhedspersonalet i dag forsøger at indkapsle virussmitten. Alle med fare for eget liv og sundhed, fordi der ikke var beskyttelse nok:
”De løb frem iført hjelm, handsker og en dragt af bly og med en kost. Og så fik de skubbet og fejet så mange slagger ned i krateret, de kunne og havde kræfter til, inden tiden var gået, og alarmen gik. Men alligevel, siger han, det fortalte de mig, var der nogen, der døde. Kan du forestille dig det?”