Taastrup Bibliotek

Forskningens døgn: Søvn og immunforsvaret

22.04.23
Vores immunforsvar er dybt afhængigt af søvn og bruger den til at restituere. Omvendt påvirker immunforsvaret også søvnen, og visse sygdomme kan ligefrem ødelægge vores søvnregulering. Hvordan forklarer forskerne denne sammenhæng?

Søvnmangel og dårlig søvn er et stigende problem i vores samfund. Hvis vi sover for lidt, har det direkte konsekvenser for hjernens funktion, og bare én time for lidt søvn per nat giver målbare forringelser af hjernen.

Det er dog ikke kun hjernen, der tager skade af for lidt søvn. Vores immunforsvar er nemlig også dybt afhængig af søvnen og bruger hver nat på at restituere, så det igen den næste dag kan beskytte os mod virus og bakterier.

Omvendt påvirker immunforsvaret også søvnen. Alle ved at man sover mere, når man for eksempel har influenza, og samtidigt er der også mange sygdomme, der fører til dårligere søvn. Narkolepsi er ét eksempel på en sygdom, hvor immunforsvaret har ødelagt hjernens søvnregulering.

Foredraget handler om sammenhængen mellem vores søvn og immunforsvar med udgangspunkt i den nyeste forskning på området.

Foredraget holdes af Birgitte Kornum, lektor ved Københavns Universitet.

Kom i god tid, Taastrup Bibliotek byder på en kop kaffe før foredraget.